Langues et cultures étrangères

Enseignement cinquième semestre

This course aims to help students develop their speaking and communication skills across various contexts and for a variety of purposes. To do so, the course will associate theoretical tools in rhetoric and in linguistics (discourse analysis, prosody) with practical analyses of video, audio and written documents, and with a variety of interactive activities (role play, group exercises). Students will work to improve the following skills:

- Adapting to one’s interlocutor and including them in one’s own discourse. Each situation of address requires a specific speaker stance: how can one’s discourse take the interlocutor’s expectations, knowledge and beliefs into account across various speaking contexts?

- Influencing one’s interlocutor. How can one explain, persuade, inspire or convince? What rhetorical tools can be used depending on the interlocutor or on the public?

- Learning to decipher a speaker’s argumentative intentions, as expressed by a combination of word choice, intonation, and gestures. How can we know when a speaker is trying to influence us, to convince us or to persuade us?

Ce cours centré sur l’argumentation, la persuasion et la rhétorique vise à permettre aux étudiants de développer leur esprit critique et leurs compétences communicationnelles à l’oral à travers une variété de contextes.

Formule standard session 1 – Contrôle continu : moyenne de l’évaluation des activités en présentiel (50% de la moyenne du semestre) et d’une épreuve orale finale (50% de la moyenne du semestre)

Formule dérogatoire session 1 : Épreuve orale (production d’un discours) d’une durée de 30 min (20 min de préparation + 10 min de passage)

Session 2 : Épreuve orale (production d’un discours) d’une durée de 30 min (20 min de préparation + 10 min de passage)

Anglais C1 - Français B2

Aristotle. Rhetoric.

Frans H. van Eemeren, Rob Grootendorst, and Francisca Snoeck Henkemans. Fundamentals of Argumentation Theory: A Handbook of Historical Backgrounds and Contemporary Developments. Routledge, 2009.

Leo A. Groarke, Christopher W. Tindale. Good Reasoning Matters!: A Constructive Approach to Critical Thinking. Oxford University Press, 2004.