Sciences économiques, gestion, mathématiques et informatique

Enseignement huitième semestre

Every rule in order to be effective needs to be properly enforced. Accordingly, in the last two decades scholarship has started to study the role of the judiciary also from an economic perspective.Students will be introduced to the literature on the following topics:legal origins and judicial enforcement, judicial performance, impact of judiciary on economy, the models considering judges as utility maximizers, judicial incentives and decision.

Session 1 :
Formule standard : La note finale est composée d’une note de contrôle continu (50%) et d’une note d’examen terminal (50%) consistant en épreuve sur table de 2 heures.
Formule dérogatoire : Une épreuve sur table de 2 heures.

Session 2 Une épreuve sur table de 2 heures.

Prise en compte de la situation sanitaire :
Si, pour tenir compte de la situation sanitaire, des restrictions ou des contraintes sont imposées à l'Université Paris Nanterre ou à l'UFR SEGMI, tout ou partie des épreuves, contrôles de connaissances et examens terminaux de la session 1 et de la session 2, ainsi que des sessions de rattrapages, pourront se dérouler en mode distancié.

• Chemin, M. (2009), ‘The Impact of the Judiciary on Entrepreneurship: Evaluation of Pakistan’s “Access to Justice Programme”’, Journal of Public Economics, 93: 114–125.
  • Djankov, S., R. La Porta, F. Lopez-de Silanes and A. Shleifer (2003), ‘Courts’, Quarterly Journal of Economics, 118: 453–517.
  • Glaeser, E., R. La Porta, F. Lopez-de Silanes and A. Shleifer (2004), ‘Do Institutions Cause Growth?’ Journal of Economic Growth, 9: 271–303.
  • North, D.C. (1990), Institutions, Institutional Change and Economic Performance, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Posner, R. (1993). What do Judges Maximize? (The Same Thing Everybody Else Does). Supreme Court Economic Review, 3(1993):1–41.
  • Posner, R. (2005). Judicial behavior and performance: an economic approach. Florida State University Law Review, 32:1259–1280.
  • Shepherd, J. (2011). Measuring Maximizing Judges : Empirical Legal Studies , Public Choice Theory , and Judicial Behavior. University Of Illinois Law Review, 68(2007):101–114.
  • Voigt, S. (2013), ‘How (Not) to Measure Institutions’, Journal of Institutional Economics, 9: 1–26.