• ECTS

    3 crédits

  • Composante

    Philo, Info-Comm, Langages, Littératures & Arts du spectacle

  • Volume horaire

    24h

  • Période de l'année

    Enseignement neuvième semestre

Description

The Adventures of French Theory

This course explores a unique case-study in the analysis of philosophy’s effects, of its consequences on public debate, social conflicts, and the larger history of theory and practice: in this case, the surprising effects of so-called « French Theory » (associated with the works of Michel Foucault, Jacques Derrida, Gilles Deleuze, Jean-François Lyotard, Roland Barthes, Jean Baudrillard, and a few of their contemporaries) on Anglo-American intellectual life over the last half-century. This encounter between a specific French philosophical corpus, more indebted to Nietzsche than Hegel, Spinoza than Descartes, micropolitics than dominant Marxism, and a specific sociocultural context has bred interesting byproducts, from identity politics to literary ontology, from Neo-expressionist art to a rebirth (somehow more « pop » than before) of ancient metaphysics. It has shed a new light on each, and has later bounced back in France where such authors’ subversion of traditional philosophy has been recently rediscovered, and their Anglo-American interpreters finally translated.

Among the key American thinkers whose work was born from a reading and critical rethinking of such French philosophers, are: Judith Butler, Eve K. Sedgwick, Gayatri C. Spivak, Stanley Fish, Michael Hardt, Edward W. Said, Homi K. Bhabha, Brian Massumi, and Hakim Bey. Among the dominant American thinkers who have been involved in major philosophical controversies with them, are: John Searle, Hilari Putnam, Richard Rorty, Alan Bloom, and Fredric Jameson.

A selection of their works and of the most widely quoted French texts will be studied in class, along with a broader-angle presentation of this striking transatlantic case of creative reinterpretation of Continental philosophy.

Philosophy does have effects, not only on texts to be, but way beyond: an inspiring lesson for all of us of French Theory’s American adventures.

Lire plus

Objectifs

Maitrise de l’argumentation philosophique en anglais

Lire plus

Évaluation

Régime standard session 1 - avec évaluation continue (au moins 2 notes, partiel compris) : 1 travail à la maison et 1 épreuve sur table d'une durée de 4 heures.

Régime dérogatoire session 1 : 1 épreuve sur table d'une durée de 4 heures.

Session 2 dite de rattrapage : 1 épreuve sur table d'une durée de 4 heures

Lire plus

Heures d'enseignement

  • TDTD24h

Pré-requis obligatoires

Capacité à lire et comprendre un texte de philosophie en anglais. Expression orale suffisante pour participer à une discussion sur cette base. Bonne maîtrise orale et écrite de la langue française. Culture philosophique solide appuyée sur la lecture personnelle de quelques œuvres majeures de l’histoire de la philosophie. Familiarité avec le vocable et les outils d’analyse de cette discipline. Capacité à dégager le sens général et la logique d’ensemble de plusieurs textes à partir de leur confrontation critique.

Lire plus

Compétences visées

Familiarisation avec le vocable, le style et les modes de conceptualité propres à la philosophie anglophone. Capacité à engager une discussion philosophique en anglais.

De façon générale : maîtrise des méthodes d’exposition et des procédés argumentatifs de l’essai ou de la dissertation ; maîtrise de la technique de l’explication de texte et du commentaire ; examen critique des concepts-clés et problématisation des questions ; capacité à recontextualiser, à partir d’un ou de plusieurs concepts, certaines grandes questions de l’histoire de la philosophie, mais aussi à repérer la reprise ou la réélaboration contemporaine de grands thèmes ou notions issus de la philosophie antique ou moderne.

Lire plus

Bibliographie

Texts by the 6 French philosophers and 14 American thinkers mentioned in the abstract will be made available on the course website and read together in class as the semester goes. Specific bibliographical data will be given ahead.

Lire plus