Sciences économiques, gestion, mathématiques et informatique

Enseignement septième semestre

This course provides an introduction to contemporaneous Law & Economics, with a specific focus on three main themes in the field, that allows a more consistent treatment of each subject. Starting from case studies, it uses basic tools of microeconomics and game theory in order to reveal the basic structure of the incentives created by law; in turn, it highlights how the rule of law could be designed to be more efficient. A specific focus is made on the economics of dispute resolution and litigation, tort law and liability rules, and law enforcement and criminality.

Session 1 :
Formule standard : La note finale est composée d’une note d’examen terminal consistant en épreuve sur table de 2 heures.
Formule dérogatoire : Une épreuve sur table de 2 heures.

Session 2 : Une épreuve sur table de 2 heures.

Prise en compte de la situation sanitaire :
Si, pour tenir compte de la situation sanitaire, des restrictions ou des contraintes sont imposées à l'Université Paris Nanterre ou à l'UFR SEGMI, tout ou partie des épreuves, contrôles de connaissances et examens terminaux de la session 1 et de la session 2, ainsi que des sessions de rattrapages, pourront se dérouler en mode distancié.

(1) Understanding how economists analyze judicial systems, and deal with the specificities of judicial institutions,
(2) understanding the microeconomics foundations of law and economics.

• Robert Cooter et Thomas Ulen, Law & Economics, Addison-Wesley, 2012 6th edition.
  • Thomas Miceli, The Economic Approach to Law, Stanford University Press, 2008, 2d edition.
  • Steven Shavell, Foundations of Economic Analysis of Law, Harvard University Press, 2004.