Niveau d'étude
BAC +4
ECTS
4,5 crédits
Composante
Sciences sociales et administration
Volume horaire
24h
Période de l'année
Enseignement septième semestre
Description
Le séminaire est donné par le ou la postdoctorant.e de la Terra Foundation. Il est intégralement en anglais et porte sur l’art américain jusqu'en 1980.
Présentation :
Enseignant en 2022-2023: Dr Martyna Majewska (martyna.e.majewska @ gmail.com)
Cours enseigné uniquement en anglais, ouvert aux M1/M2 S1 et doctorants
Masters Seminar (M1/M2):
Instructor:
martyna.e.majewska @ gmail.com
Terra Foundation for American Art Center, Conference Room, 121 rue de Lille, 75007 Paris
Course Description:
Against History: Critiques of documents, archives and monuments in US art since the 1960s
This course explores artistic practices that challenge dominant representations of the United States. At least since the 1960s, US-based artists have mobilised a variety of media in order to disrupt the visual schemas that shape common perceptions of American history, simultaneously exposing ingrained biases of divergent forms of representation. While many conceptual artists treated photography merely as a recording mechanism, this course examines practices in which photography is used to question the assumed transparency and facticity of the medium. Equally, contemplating a selection of contemporary artistic practices, this course problematises the common presumptions that monuments are reflections of history, and that archives and museums tell a nation’s story. Students will debate the efficacy of alternative, critical and institutionally nonconforming methods of representation, and explore artistic strategies of refusal to represent.
Objectifs
Suivre un séminaire en anglais, enseigné à l’américaine, avec lecture des textes fondamentaux et participation orale. Développer les connaissances sur l’art américain
Évaluation
Evaluations écrite et orale en anglais.
Heures d'enseignement
- CMCM24h
Pré-requis obligatoires
Conformes aux conditions générales d’admission pour le niveau d’études concerné.
Contrôle des connaissances
Evaluations écrite et orale en anglais.
Compétences visées
Travailler toutes les compétences, compréhension écrite et orale, expression écrite et orale, afin de maîtriser le vocabulaire spécifique à l’histoire de l’art, et l’appliquer dans un contexte professionnel. Développer davantage de confiance et d’aisance à l’oral.
Bibliographie
Abbreviated Bibliography:
Buck-Morss, Susan. The Dialectics of Seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project. Cambridge: The MIT Press, 1989.
Miller, Angela. “‘The Soil of an Unknown America’: New World Lost Empires and the Debate over Cultural Origins.” American Art, Summer-Autumn, 1994, Vol. 8, No. ¾.
Mitchell, W.J.T. The Last Dinosaur Book: The Life and Times of a Cultural Icon. Chicago: University of Chicago Press, 1998.
Mooney, Amy M. “Representing Race: Disjunctures in the Work of Archibald J. Motley, Jr.” Art Institute of Chicago Museum Studies, Vol. 24, No. 2, 1999.
Orvell, Miles. Empire of Ruins: American Culture, Photography, and the Spectacle of Destruction. New York: Oxford University Press, 2021.
Pillsbury, Joanne. Past Presented: Archaeological Illustration and the Ancient Americas. Washington DC: Dumbarton Oaks, 2012.
Truettner, William H. and Allan Wallach, eds. Thomas Cole: Landscape into History. New Haven: Yale University Press, 1994.
Ressources pédagogiques
Outils visuels et textuels