ECTS
3 crédits
Composante
Langues et cultures étrangères
Volume horaire
24h
Période de l'année
Enseignement troisième semestre
Description
With its roots in the industrial revolution and the sense of social disintegration and private anguish that grew out of it, American noir has developed as a specific branch of crime fiction emphasizing violence, alienation and the pervasive nature of evil, as against the reassuring narratives of the Conan Doyle-Agatha Christie tradition.
This course will look at the evolution of noir through four classic works, seeking to contextualize them in American social history as well as in the overall development of American crime fiction.
In the first part of the course, dedicated to Dashiell Hammett and Raymond Chandler, we will look at the rise of noir fiction in the aftermath of WWI. In the second part, which focuses on Patricia Highsmith and Chester Himes, we will reflect on the genre as a venue for the formulation of minority points of view and cultural rebellions in the post-WWII era.
Finally, we will consider the impact of noir fiction on the world of cinema, from the Hollywood noir of the post-war era (Hawks, Hitchcock) to Japanese Samurai movies (Kurozawa) and 1970s Blaxploitation films.
Reading list (compulsory)
Dashiell Hammett, Red Harvest (1927/1929), Vintage.
Raymond Chandler, The Big Sleep (1939), Penguin.
Patricia Highsmith, Strangers on a Train (1950), Vintage.
Chester Himes, Cotton Comes to Harlem (1966), Penguin.
Films (optional)
The following films are inspired by/adapted from the four novels above, in the same order:
Akira Kurozawa, Yojimbo (Toho Studios, 1961)
Howard Hawks, The Big Sleep (Warner Bros, 1946)
Alfred Hitchcock, Strangers on a Train (Warner Bros, 1951)
Osse Davis, Cotton Comes to Harlem (Formosa Productions, 1970)
Objectifs
Connaissance de l’histoire littéraire et de son contexte général; mise en rapport des textes littéraires et de leur environnement historique et social.
Réflexion sur les liens entre littérature et cinéma.
Compréhension de textes littéraires en anglais, pratique de la lecture attentive et informée.
Maîtrise accrue de la réflexion, et de la rédaction en anglais, sur les textes littéraires.
Évaluation
Session 1
Contrôle continu
- Un exercice oral (exposé ou commentaire de texte): 50% de la note finale.
- Un partiel écrit en fin de semestre: 50% de la note finale.
Contrôle dérogatoire :
Une épreuve écrite en trois heures (dissertation ou commentaire de texte).
Session 2
1 devoir écrit de 2h (commentaire de texte ou dissertation)
Heures d'enseignement
- Littérature populaire : les mauvais genres TD24h
Pré-requis obligatoires
Suivant la classification du CECRL (Cadre Européen Commun pour les Langues) :
-niveau d'anglais B2 (minimum), ou C1 de préférence.
-niveau de français B2 (pour les étudiants étrangers).