ECTS
3 crédits
Composante
Langues et cultures étrangères
Volume horaire
24h
Période de l'année
Enseignement second semestre
Description
In this course, students will improve their comprehension skills through careful reading, study and discussion of newspaper or magazine articles on various topics and of varying lengths. The focus will be placed on the cultural, social, political and historical background that is frequently required in order to thorougly enjoy reading the press in English. Special emphasis will also be put on developing a deep understanding of sentence and text structure, and on developing reading skills so that relevant information can be found quickly and effectively, without the need for translation into the native language. Students will also be encouraged to read beyond the target texts to gain a deeper understanding of the topics covered. The main characteristics, history and influence of the British and the American press will also be explored.
Objectifs
- Understanding the differences between tabloids and the quality press
- Reading and understanding headlines
- Analysing a press article
- Assessing the reliability of an article
- Acquiring specific vocabulary
Évaluation
- Session 1 :
Formule standard - Contrôle continu : un devoir écrit à mi-parcours (2h) 50% de la note et un devoir écrit final (2h) 50 % de la note. Les devoirs comprendront des questions de réflexion sur le cours et/ou de compréhension d'un article de presse ainsi que la rédaction du résumé de cet article. Un bonus de participation et de valorisation du travail personnel pourra être accordé.
Formule dérogatoire : 1 devoir écrit de 2h comprenant des questions de réflexion sur le cours et/ou de compréhension d'un article de presse ainsi que la rédaction du résumé de cet article.
- Session 2 :
1 devoir écrit de 2h comprenant des questions de réflexion sur le cours et/ou de compréhension d'un article de presse ainsi que la rédaction du résumé de cet article.
Heures d'enseignement
- Cultures anglophones : lire la presseTD24h
Pré-requis obligatoires
Niveau d’anglais B1/B2.
Bibliographie
Joël Cascade, Breaking News : Lire, Traduire, Commenter, Analyser la Presse Anglo-Saxonne, Paris : Ellipses, 2014
Judith Andreyev, Journal'ease vocabulaire : Tous les mots qu'il vous faut pour lire aisément un journal anglais ou américain, Paris : Bréal, 2015
Autres ressources
Websites : The Guardian https://www.theguardian.com/uk, The Independent https://www.independent.co.uk/ , The Times https://www.thetimes.co.uk/, The Economist https://www.economist.com/, The Telegraph https://www.telegraph.co.uk/, The Scotsman https://www.scotsman.com/, The Herald https://www.heraldscotland.com/The Irish News http://www.irishnews.com/ ,, The New York Times https://www.nytimes.com/, USA Today https://eu.usatoday.com/, Time https://time.com/, Newsweek https://www.newsweek.com/... etc…