• ECTS

    3 crédits

  • Composante

    Langues et cultures étrangères

  • Volume horaire

    24h

  • Période de l'année

    Enseignement troisième semestre

Description

This course is designed as an introduction to the study of variation in the English-speaking world. The notion of variation captures the fact that, although using the same language, people express themselves differently depending on the time and place they live in, their sex, age, socio-economic background, the medium they use or the type of interaction they engage in. The course will focus on the historical evolution of English, from its origins as a Germanic language to its modern uses as a Global language, as well as on its geographical expansion around the world, notably through colonization. These historical and geographical aspects have concrete linguistic consequences: English is neither spoken nor written exactly in the same way around the world nowadays, as can be evidenced when comparing the United Kingdom to the United States, for example. 

Variation concerns all aspects of language. Students will observe variation at the morphological, syntactic, lexical, semantic, pragmatic and stylistic levels and develop the tools to describe the differences that they can see or hear in the speech of native speakers of different varieties of English (e.g. New Zealand English, African-American Vernacular English). Students will be trained to formulate comprehensive written and oral analyses of the linguistic phenomena they will have discovered over the course of the semester, notably on the basis of authentic written and audiovisual data. Variation at the phonetic and phonological levels will be tackled during the second semester in “Varieties of English”: the two courses can therefore be considered complementary. 

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Objectifs

Les objectifs principaux de ce cours sont :  

  • de sensibiliser les étudiants au fait que l’anglais n’est ni un objet monolithique ni un système figé dans le temps en leur permettant d’analyser sa variation et son évolution grâce à une variété d’outils d’analyse linguistique ; 
  • d’aider les étudiants à identifier les formes d’anglais auxquelles ils ont affaire lorsqu’un locuteur natif écrit ou parle et ainsi à mieux comprendre et produire l’anglais en contexte ;  
  • et de leur faire adopter une approche descriptive plutôt que prescriptive des phénomènes qu’ils auront découverts durant le semestre afin qu’ils puissent appliquer leurs connaissances théoriques à des cas concrets et expliquer, à l’oral comme à l’écrit, ce qui se passe aux différents niveaux (socio)linguistiques lorsque des locuteurs natifs utilisent des formes différentes de l’anglais.
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Évaluation

  •   Formule standard session 1 : Contrôle continu : moyenne d’une présentation orale (50% de la note finale) et d’une évaluation écrite finale d’une durée de 2h (50% de la note finale) 
  •  Formule dérogatoire session 1 : Epreuve écrite d’une durée de 2h  
  •  Session 2 : Epreuve écrite d'une durée de 2h
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Heures d'enseignement

  • TDTD24h

Pré-requis obligatoires

fondamentales de grammaire L1S1 et L1S2. Niveau anglais B2/C1 -Français B2

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Bibliographie

Meyerhoff, M. (2011). Introducing Sociolinguistics. 2ème édition. Londres & New York : Routledge.

Culpeper, J., Kerswill, P., Wodak, R., McEnery, T. & Katamba, F. (2018). English language: Description, variation and context. 2nd edition. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

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