Niveau d'étude
BAC +1
ECTS
3 crédits
Composante
Langues et cultures étrangères
Volume horaire
30h
Période de l'année
Enseignement second semestre
Description
“Introduction to the History of the United States”
This course introduces students to key moments in the history of the United States, from the colonial era to the twenty-first century. A selection of major political, social, and economic developments is divided into four periods: 1) From the colonial era to the American Revolution; 2) From the American Revolution to the Civil War; 3) From the Civil War to World War II; 4) From World War II to present.
Organisation du cours : 12h CM (1h / semaine) + 18h TD (1h30 / semaine)
Objectifs
- To understand the colonial origins of the United States, the diversity of its population, the birth of its political institutions, the expansion of its territory, the growth of its economy, the development of an “American way of life,” and the major challenges the U.S. faces today
- To be familiar with a selection of key events, people, and notions in U.S. history
- To be familiar with the geography of the United States
Évaluation
Contrôle continu : évaluation continue dans le cadre du TD + un contrôle écrit de fin semestre sur le contenu du CM
Contrôle dérogatoire (session 1) : une épreuve sur table en 1 h 30
Modalités de seconde chance (session 2) : une évaluation orale de 10 minutes
Compétences visées
- Compréhension et expression orales et écrites en anglais sur des thématiques en lien avec le programme du cours
- Méthodologie d’exposé oral
- Méthodologie de rédaction d’un 5-paragraph essay
- Développement d’une pensée critique
Bibliographie
FAUQUERT, Élisabeth, Civilisation américaine, Malakoff, Armand Colin, 2019.
PAUWELS, Marie-Christine, Civilisation des Etats-Unis, coll Hachette Supérieur, Hachette, latest edition, 2017. (written in English + documents)
PAUWELS, Marie-Christine, Civilisation américaine, coll les Fondamentaux, Hachette, dernière édition 2017 (written in French, no documents).